Välkomnar Avanza till portföljen

Jag har valt att plocka in Avanza i portföljen då jag känner att de ligger rätt i tiden då min känsla är att fler därute väljer att investera sina pengar på börsen och då är Avanza den klart bästa plattformen för sparande och investeringar. Sampo fick offras här då jag gjorde ett rakt byte och sålde av hela innehavet i Sampo och använde pengarna till att investera i Avanza istället. Kollar vi bara på senaste delårsrapporten så ser vi att kundtillväxten har ökat med hela 68% i år jämfört med föregående år. Kundtillväxten uppgick till 53 000 (31 500) nya kunder, det är grymt bra tycker jag. Jag tror urstarkt på Avanza i framtiden och kommer fortsätta att pumpa in pengar och köpa fler aktier. 

Tittar vi på direktavkastningen så är den inte jättehög utan ligger endast på 1,43% i dagsläget. Aktiekursen är dock upp 63% för i år och det är ju ett otroligt starkt styrkebesked samt att bolaget har klarat höja utdelningen i år trots dessa svårare tider. Utdelningen ligger på 2,30kr/aktie vilket innebär en höjning med 0,20kr för i år.

Delårsrapport januari-juni 2020

Tittar vi snabbt över denna delårsrapport så ser vi att alla resultat för i år är betydligt mycket bättre jämfört med föregående år. De bevisar hur bra deras verksamhet är och ger även oss aktieägare ett fint förtroende i fortsättningen. Jag kommer ligga långsiktig i Avanza och tror stenhårt på dem. 

Äger ni med Avanza?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity