Börsen är skapad för alla människor


Det var nästan ett halvår sedan jag gjorde mitt senaste inlägg här på bloggen och planen är att börja skriva lite mer här framöver om det finns tid. Här kan jag få skriva ut mig lite mer jämfört med mitt konto jag har på Instagram (Byggpengamaskin) 

Innan jag började investera på börsen så tänkte jag att börsen endast var för de "rika" personerna. 
Jag tänkte att det är såna som går runt och bär kostym varje dag som endast håller på med aktier. Vem är jag som ska börja på börsen? En helt vanlig kille som jobbar på golvet som CNC-operatör. Jag hade absolut inga kunskaper om börsen och tjänade inte stora pengar, behöver man inte vara rik för att börja på börsen? 
Så här var mina tankar om börsen och jag visste ju inte bättre tyvärr men jäklar vad fel jag hade. Börsen är helt fantastiskt och den är verkligen skapad för alla människor. Alla kan börja investera på börsen om man vill, man behöver inte vara rik eller ha mycket kunskaper för att börja.

Idag är det så enkelt att börja investera pengar på börsen, det räcker att du har någon form av inkomst och har tillgång till Bank-id så är det bara att köra igång. Det är lätt att bli lurad av allt man ser på sociala medier, folk lägger upp bilder på hur mycket de sparar varje månad på börsen och man kan få en fel bild på hur verkligheten faktiskt är. Många sparar 10, 000-20, 000 kronor i månaden på börsen och det kan tolkas på helt fel sätt. Det jag försöker säga är att man kan börja investera på börsen med en hundralapp, det finns liksom inga regler på hur mycket man måste spara varje månad. Utan det är upp till var och en att bestämma hur mycket man klarar att lägga undan varje månad. Det är viktigt att inte jämföra sig med hur andra personer gör. Börja i ditt eget tempo och växla upp med tiden du känner dig mer bekväm.

Jag känner till några som studerar på högskola som samtidigt investerar delar av CSN lånet på börsen. 
Jag blir sjukt imponerad av dessa individer att de tänker ett steg framåt. Studenter är inte rika precis under sin skoltid men att de ändå lyckas att investera på börsen är för att de vet vad som är bäst för deras pengar.
Kollar jag på mig själv så tjänar jag inga stora pengar men har ändå lyckats spara ihop cirka 400 000 kronor på börsen på snart 2,5 år. Det är väldigt mycket pengar på så kort tid och jag vet att fler kan göra samma sak bara man har rätt mindset. Du behöver inte vara stenrik eller ha världens kunskaper för att börja investera på börsen, det är bara typiska "börsmyter" som inte stämmer. Jag var tokfattig och visste knappt vad en aktie var för något den 1 augusti 2018.

Börsen är skapad för alla människor.

/Byggpengamaskin



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity