Min portfölj



I detta inlägg vill jag visa upp en lite djupare analys på min portfölj. Jag har idag byggt upp en portfölj med 20 aktier och en fond, planen är att utöka till 2-3 fonder i framtiden. Av dessa 20 aktier är 3 av dem utländska innehav, två bolag som är noterade i USA och en från grannlandet Norge. Min portfölj är inte färdigbyggt än och jag vill gärna ha 25 aktier i portföljen innan jag är helt nöjd med den.

Så här ser diversifieringen ut i portföljen;
Investmentbolag - Investor, Latour, Bure Equity, Svolder och Industrivärden.
Fastigheter - Castellum, Cibus Nordic Real Estate, Tre kronor och Realty Income.
Bank och Finans - Intrum, Swedbank och Avanza.
Sjukvård - Johnson & Johnson
Dagligvaruhandel - Axfood
Gaming - Embracer Group
Hållbarhet - Eolus Vind och Tomra Systems
Kommunikation - Tele2
Tillväxtaktier - Vitec och Fortnox
Fond - Tin Ny Teknik

Jag är väldigt nöjd med min portfölj i dagsläget och sover lugnt om nätterna. Mina 5 största ankare i portföljen är bolag som jag tror på och kommer behålla i åtminstone 20-25 år till. Som ni ser så har jag 5 investmentbolag i portföljen vilket gör att jag har byggt upp en väldigt stabil bas att bygga vidare min pengamaskin på. Jag tycker att investmentbolag är en perfekt bas att börja med för alla nya investerare. Istället för att börja handplocka dina aktier på börsen så gör det enkelt för dig själv och börja med några investmentbolag. Kikar vi på mina fastighetsaktier så är det fyra stabila utdelningsaktier och det är den största anledningen till varför jag har valt dessa fyra bolag. Cibus gick nyligen ut med och bekräfta att man ska börja med månadsutdelning vilket gör att jag har två månadsutdelare i portföljen nu. Detta innebär också att Cibus blir det första bolaget i Sverige som börjar med månadsutdelning.

5 största innehaven: 1. Investor 2. Castellum 3. Axfood 4. Latour 5. Cibus

Dagens portfölj

I framtiden kommer det kompletteras med 1-2 fonder till och minst 2 utländska innehav ska hämtas in på kontot inom snar framtid. Diversifiering är det viktigaste i en aktieportfölj, undvik onödiga risker och ha en bra riskspridning i portföljen. 

Hur har portföljen gått sedan årslägsta på OMXS30?

Från den 23e mars då OMXS30 låg som lägst i år tills idag.

Bilden talar sitt tydliga språk vilken effekt det blir om man är långsiktig och följer sin strategi. Portföljen har återhämtat sig fint och jag fortsätter att kämpa vidare. 

Hur mycket har eran portfölj återhämtat sig sedan årslägsta?
Dela gärna med er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Investmentbolaget Bure Equity