Hur analyserar jag ett bolag?



Vilka medel använder jag för att analysera ett bolag innan jag väljer att investera i bolaget? 
Jag är verkligen ingen superexpert när det gäller att gå in djupt och göra analyser om ett specifikt bolag men det jag brukar kolla över ska jag berätta för er i detta inlägg.

Till och börja med så är det viktigaste för mig att förstå vad själva affärsidén är i bolaget, förstår jag mig inte på vad bolaget gör så håller jag mig undan helt enkelt.
Hur tjänar bolaget pengar? Hur ser framtidsutsikterna ut? Gör de vinst i bolaget?
Dessa frågor brukar jag ställa mig själv och kan jag inte svaret på frågorna så försöker jag leta reda på svaren eller så undviker jag att helt och hållet investera i bolaget
Jag kommer att ta Axfood som ett exempel i denna analysen och visa så enkelt som möjligt hur jag tänker med min investering i Axfood.

Så varför har jag valt att investera i Axfood? 
Jo för att hemma hos mig så handlar vi i stort sett allting på Willys. Jag älskar Willys butiker och tycker att deras matkasse är väldigt bra och framför allt mycket prisvärd. I detta fallet så förstår jag ju också deras affärsidé då jag själv är stammis hos Willys och bidrar till deras kassa varje gång jag åker och handlar. För er därute som inte vet så äger Axfood matkedjan Willys. 

Axfoods VD Klas Balkow ute på tur i en Willysbutik.

Nästa analys jag brukar göra är att gå in på börsdata.se och kolla lite på den fundamentala analaysen.
En ökad omsättning visar att det går åt rätt håll, här vill jag hellre se att omsättningen ökar för varje år än att den minskar. Därefter tar jag och kollar på vinstmarginalen, här ser man om bolaget går med vinst eller inte. Jag vill inte investera mina pengar i ett bolag som har röda siffror på vinstmarginalen.
Nästa siffror jag brukar kolla in är Vinst/aktie som jag vill se öka sakta men säkert år efter år. 
Det sista jag även brukar slänga ett öga på är kurstrenden om den har varit positiv eller negativ senaste tiden. Jag föredrar att investera i bolag som har gått bra och då brukar aktiekursen också följa med uppåt.

Bilden är tagen från börsdata.se

Som utdelningsinvesterare så vill jag även hitta bolag som har en fin utdelningshistorik med höjda utdelningar. Även här är det viktigt att kolla på utdelningsandelen så den inte är för hög.

Sammanfattning:
- Förstå affärsidén i bolaget
- Kolla på omsättning
- Kolla på vinst och vinstmarginal
- Kolla på Vinst/aktie
- Kolla på kurstrend
- Kolla på utdelningsandel om du är ute efter bra utdelningsaktier

Detta är som sagt en snabb analys jag brukar ta mig till för att se hur bolaget ligger till. Finns såklart mycket mer och kolla på men det är inget jag har lagt min energi på. Jag investerar i stora stabila bolag och behöver då inte lägga ner så mycket tid på djupare analyser än så här. 

Hur gör ni när ni analyserar ett bolag? Lämna gärna en kommentar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity