Vilket typ av konto ska man använda?



Om du har bestämt dig för att börja investera i aktier eller fonder så rekommenderar jag dig att du börjar med att registrera ett konto hos banken Avanza (affiliate). Det tar endast några minuter att registrera sig och det är även helt kostnadsfritt att bli medlem. Det är en väldigt enkel bank att använda och deras design är också riktigt fräsch så ta och ladda ner avanza appen och kör igång på fullaste allvar. Nästa viktiga steg är att välja rätt konto där du ska handla dina aktier/fonder i och de tre vanligaste kontona är Aktie- och Fondkonto, Investeringssparkonto och Kapitalförsäkring. 

Jag handlar mina svenska aktier på ett ISK (Investeringssparkonto) för här behöver du inte deklarera alla dina köp/sälj manuellt hos skatteverket vid skattedeklarationen. Jag gjorde faktiskt ett misstag och köpte mina första aktier på ett AF (Aktie- och Fondkonto) och fick då manuellt skriva ner alla mina transaktioner jag har gjort hos skatteverket vid årets deklaration. På ett ISK sköts alla köp/sälj per automatik så det är väldigt enkelt och smidigt att välja detta konto. På ett AF skattar man även 30% på sina vinster och utdelningar så jag skulle inte rekommendera detta kontot. Ett ISK är ett schablonbeskattat konto och det innebär att du betalar en viss procentsats per år baserat på kontots värde. Här behöver du inte skatta 30% på dina säljvinster eller utdelningar.

Mina utländska aktier handlas i en KF (Kapitalf
örsäkring) och det har med skatten att göra på utdelningarna jag får från utlandet. Utländska aktier beskattas med 15% och denna skatt ska man få tillbaka inom 3 år från Avanza. Detta sköts automatiskt av Avanza om du har dina utländska utdelningsaktier på just ett KF. Jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar ännu då jag inte har varit investerad på börsen i mer än cirka 1,5år. Så ska du investera i utländska aktier så handla de genom en Kapitalförsäkring helt enkelt. Oftast så kollar man på flaggan och antar att om det är en svensk flagga så ska det vara på ett ISK men det finns nåt undantag, vi tar banken Nordea som ett exempel nedan. De har en svensk flagga hos Avanza men de har flyttat huvudkontoret till Finland och har numera sin skatterättsliga hemvist på hemmaplan.


Som ni ser på bilden är det en svensk flagga men det är källskatt på utdelningarna från Nordea och hur ska man veta det då? Det finns nåt som heter ISIN-kod och det är en kod som används för att identifiera ett värdepapper. På bilden nedan ser ni att deras ISIN-kod börjar med bokstäverna "FI" som står för Finland och då är det alltså bäst att handla aktien på ett KF-konto. 


När du har kommit så här långt så är nästa steg att sätta in pengar på ditt konto. Avanza har gjort så att man kan göra sina insättningar via swish och det kan ju inte bli enklare än så här. När pengarna har landat på ditt konto kan du nu börja handla dina aktier/fonder som du vill ha till din portfölj. Tänk på att du köper dina värdepapper i rätt konto innan du slutför affären för det var så jag gjorde fel och köpte på mitt AF-konto. Svårare än så här är det faktiskt inte att investera på börsen idag. 

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity