Vad är skillnaden mellan A och B aktier?



Som nybörjare kan det vara svårt att förstå skillnaden på en A- och B-aktie där ett bolag får ha olika aktieslag. Det finns även C och D aktier men den sistnämnda ser man väldigt sällan. Vi lägger fokus på A och B aktier och skillnaden här är rösträtten i bolaget. En A-aktie ger 1 röst medan en B-aktie ger 1/10 röst vilket skulle betyda att du måste ha 10-B aktier för att få lika många röster som 1-A aktie. Jag skulle säga att A-aktier är mer betydande för stora huvudägare som vill ha ett inflytande över bolaget för de vill helt enkelt kunna vara med och rösta och bestämma mer om det specifika bolaget. En C-aktie ger 1/1000 röster och här skulle du behöva hela 1000 C-aktier för att ha samma rösträtt som en A-aktie.

A-aktier har som regel en mindre omsättning än B-aktier. Man vill ju inte köpa på sig en bunt A-aktier och sen inte får de sålt när man vill pga mindre omsättning i aktien. Jag vet inte hur ofta detta förekommer då det måste vara i betydligt större affärer det kan komma till betydelse skulle jag tro.
För oss småsparare så borde man köpa aktien som är billigast för tillfället. Jag kommer plocka in investmentbolaget Investor som en jämförelse och visa hur det ser ut i dagsläget.


            Investor A ligger på 479,80 kr och har en omsättning på cirka 68 miljoner kronor.


Investor B ligger på 484,50 kr och har en omsättning på cirka 670 miljoner kronor.

I detta fallet så har B-aktien nästan 10 gånger större omsättning än A-aktien och det skiljer 4,70 kr mellan dom. Här kan jag tycka att om man ska köpa sina första aktier i Investor så kan man faktiskt köpa A-aktien för att just i Investor tror jag inte det är några problem för oss småsparare att få aktierna sålda. Själv så äger jag Investor B för jag började med att köpa B-aktien och har bara behållt de sen dess och fyllt på månadsvis.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity