Två väldigt vanliga nybörjarmisstag del 2


Det andra vanliga misstaget är ju att köpa till en högre aktiekurs och sedan sälja till en lägre aktiekurs för att sedan se hur aktien rusar iväg efter nån månad och tänka "Men varför sålde jag aktien så tidigt?". Detta ger ju rejält med huvudvärk när detta sker och det är ju just därför man säger att man ska köpa kvalitetsbolag och låta de sedan ligga i bokhyllan och arbeta för dig dygnet runt.
Oftast är det en själv som gör bort sig och är största anledningen till att man tappar avkastning i portföljen. Jag ska ta ett exempel som jag gjorde med bolaget Nibe då detta var i början av min "börskarriär" då jag ägde 27st aktier i Nibe till ett GAV på ungefär 98kr om jag minns rätt. Jag vet inte varför jag sålde alla 27 aktier till ett pris på 90,60kr antagligen så fick jag kalla fötter då aktiekursen hade en pytteliten dipp. Vid den tidpunkten hade jag dock väldigt lite erfarenhet och det var nog den största grunden till detta dumma sälj.

Kollar du på Nibe idag så får du betala 177kr för en aktie. Snacka om att jag gjorde en kass affär och sålde iväg ett kvalitetsbolag där även aktiekursen nästan har fördubblats tills idag. 


Det var ett dumt misstag och jag har väldigt mycket kvar och lära mig. Min strategi är att försöka ligga långt i alla bolag jag äger i portföljen. Skulle det ske någon förändring i något utav mina bolag jag äger då får jag ta ställning till det där och då. Saker och ting kan förändras och ibland får man helt enkelt hålla ögonen och öronen öppna ifall det skulle ske.

Hoppas dessa två inlägg kunde ge någon ny investerare därute en lite tankeställare för alla kommer göra misstag någon gång. Det viktigaste är ju att man lär sig nåt nytt av dom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity