Olika courtageklasser

Man kan ju undra om det kostar pengar att handla med aktier? På Avanza är det gratis handel upp till du passerar 50,000kr på ditt konto. När ditt kapital är över 50,000kr så börjar du att betala courtage vid varje transaktion du gör. Courtage är en den avgift man betalar för att handla med aktier hos en bank eller mäklare. Det gäller vid både köp av aktier och när man säljer aktier så ett tips för att hålla nere courtaget är ju att inte köpa och sälja för ofta. Det finns totalt 5st olika courtageklasser hos Avanza att hålla koll på.


Jag är på "Mini" courtaget och betalar minst 1kr vid varje affär jag gör under 400kr och för affärer över 400kr så betalar jag istället ett rörligt courtage på 0,25% av totalbeloppet.
Så skulle man exempelvis göra en affär på 2500kr så kommer du betala 6 kr i courtageavgift.
(2500kr x 0,0025% = 6,25kr avrundas till 6kr) Det är ju inte hela världen kan jag tycka och köper man aktier och sedan är långsiktig och inte köper/säljer regelbundet så blir det inte så stora kostnader i det långa loppet.
Ett bra tricks man kan göra för att få ut full effekt av sitt köp är att du kan handla upp till 596kr och fortfarande betala endast 1kr i courtage. Skulle transaktionen kosta exempelvis 600kr får du betala 2kr istället för 1kr. 

Räkneexempel:
596kr x 0,0025% = 1.49kr
Avrundas nedåt till 1kr.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity