Min investeringsstrategi



Dag nummer 2 på bloggen och jag tänkte att det var det dags för mig att berätta lite kort om min investeringsstrategi. När jag började att handla med aktier så hade jag inte riktigt en färdig strategi på pappret då jag egentligen bara körde mitt race och köpte det som kändes bra för stunden. Jag kunde köpa och sälja en aktie inom 1 och samma vecka och det var inte riktigt så jag ville jobba med mitt aktiesparande.
Jag började med tiden att läsa böcker och några ekonomibloggar på nätet och fastnade speciellt för den duktiga bloggaren "Kronantillmiljonen" som gav mig mycket inspiration med sin utdelningsstrategi. Efter att dagligen har läst hans blogg så kände jag att utdelningsaktier vore något för mig med.

Nu hade jag hade hittat min investeringsstrategi och började investera i aktier som gav utdelningar till sina aktieägare. En utdelning är när ett bolag delar ut en del av sin vinst från föregående år till oss aktieägare. Jag vill investera i aktier med en bra utdelningshistorik med både bra utdelningshöjningar och även potential att kunna växa som bolag på längre sikt med.
Jag stirrar absolut inte blint på direktavkastningen och investerar inte bara i bolag med hög direktavkastning (DA). Jag vill ha en bra totalavkastning som innebär kurstillväxt + utdelningstillväxt.

I portföljen har jag en blandning på bolag med både hög och låg DA och de med lägre DA är oftast de som har mer potential till att växa mer som bolag och de med högre DA brukar vara de stora stabila bolagen som inte har samma fart i tillväxten längre.
Tyvärr är det några utav mina bolag som ställer in utdelningen för detta året och även några andra som skjuter fram bolagsstämman tills senare tillfällen på året då nya beslut ska tas angående utdelningen. Coronaviruset har slagit hårt mot ekonomin runtom i världen och därför väljer vissa bolag att göra dessa åtgärder och det är helt förståeligt i dessa tider tycker jag.

Mina favoritutdelare är; Castellum, Axfood, Investor, Cibus, Johnson & Johnson (Amerikanskt)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity