Många menar att börsen är farlig



Innan jag började spara pengar på börsen så var det massa annat kul som prioriterades före. Det var tider då det var roligare att spendera och leva för dagen än att spara pengar för framtiden. Så här har det sett ut för mig sedan jag var 20 år gammal, ung och dum. Innan dess var jag faktiskt ganska sparsam och kunde spara minst 10,000kr på en månad från lönen. Dock så bodde jag fortfarande hemma hos föräldrarna och hade lite mer koll på mina pengar vid den tiden. Det var en period då jag hade sparat ihop runt 200,000kr på mitt bankkonto utan någon ränta alls. Så här i efterhand så tänker jag ”Varför investerade jag inte dessa pengar i börsen istället? Jag önskade att jag började vid 18-års åldern när jag fick min första heltidslön”. 
Det är alltid lätt att vara efterklok men jag hade önskat att jag hade någon närstående som kunde lärt mig hur jag skulle hantera pengarna på ett bättre sätt än vad jag gjorde när jag var ung.

Nu när jag har börjat investera pengar på börsen och lärt mig mycket mer om hur det fungerar så har jag försökt få igång flera personer runt min omgivning att börja spara på börsen med. En del öppnar ett konto hos Avanza och sen händer det inget mer och en annan del säger antingen ”Nej det är för hög risk med aktier och fonder” eller ”Jag fattar ingenting om börsen så jag vågar inte satsa pengar på det”. Jag respekterar alla som säger att dem inte förstår hur börsen fungerar och därmed är lite försiktiga men fråga gärna oss bloggare om hjälp eller börja läsa på själv för att få mer kunskap. Det finns väldigt många bra böcker, poddar och ekonomibloggar att prova på. 


Vi människor är bekväma med att sitta i komfortzonen och logga in på sin traditonella bank och se sitt kontosaldo. Prova att kika utanför ramarna istället för att kunna göra en påverkan för din ekonomiska situation i framtiden. Vi börjar oftast arbeta vid 18-års åldern och går i pension när vi blir runt 65. Det innebär att vi ska arbeta i 47 år för att sedan leva på en låg pensionsinkomst. Jag tycker inte det är okej att vi som har jobbat och slitit hårt så länge i arbetslivet sedan ska vara så begränsade med allt vi gör för att vi inte har råd. Läs på lite om börsen och prova ta steget in i marknaden, jag började med ynka 1000kr och läste på så mycket jag kunde hitta på egen hand innan jag tog riktiga klivet och började investera. Första aktien jag köpte var Investor och det får man ändå se som en bra first case för en nybörjare. 

Tänker du långsiktigt och är beredd att börja månadsspara i aktier och fonder så skulle jag inte säga att börsen är farlig. Visst kan det bli oroligt ibland på marknaden kortsiktigt men i det långa loppet så är vi långsiktiga spararna vinnarna. Tuffa historiska kriser som finanskrisen och IT-kraschen har återhämtat sig och senaste börsnedgången som är Covid-19 har också många investerare därute återhämtat sig i portföljen. Det gäller att bara göra rätt från början och bygga en stabil portfölj med bolag som du förstår dig på och tror på långsiktigt. 
Det är förståeligt att säga att man inte förstår sig på börsen och därför vill vara utanför marknaden men man ska nog inte säga att börsen är farlig som jag har hört många säga. Till er nybörjare därute som läser min blogg så vill jag säga att börsen är inte alls farlig. Det enda som är farligt är en själv när man börjar agera under flockbeteende och inte följer sin långsiktiga strategi på börsen och plötsligt ändrar strategi och gör bort sig. Följ din strategi som du hade från början och håll dig till den så ska det gå bra. 

Håller du med mig om att börsen inte alls är farlig? Utan att det oftast är vi själva som är grunden till att det blir farligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity