Månadsrapport maj



Då var det sista börsdagen för maj månad och framför oss har vi en spännande juni månad. Det snackas om att en andra våg ska komma och slå till hårt mot börsen men när det kommer hända vet nog ingen. Jag har ingen aning om det kommer nån andra eller tredje våg och följer enbart min investeringsstrategi och investerar varje månad oavsett vad som kommer ske i framtiden. Covid-19 kommer fortsätta att besvära oss och vi får bara hoppas att det lugnar ner sig snart så allt förblir normalt igen i livet.
Portföljen är upp 3,68% för maj månad och det är andra månaden i rad nu som portföljen har slutat på blåa siffror. Det är otroligt skönt med en liten återhämtning i portföljen efter den sjukt snabba börskraschen vi fick uppleva.


Under maj månad hann jag även köpa in ett nytt bolag till portföljen nämligen affärssystembolaget Fortnox. Annars har det inte hänt så mycket under denna månad förutom påfyllningar i några av bolagen. Jag är nöjd över mina köp och tanken just nu är att öka mitt innehav i fonden Tin Ny Teknik som endast står för 1,6% av totala portföljvärdet.


Utdelningar maj:
Intrum - 616kr
Realty Income - 41kr
Latour - 136kr
Tele2 - 149kr

Totalt: 942kr

Totalt 942kr i utdelningar för maj månad får jag nöja mig med i dessa tider, jag skulle få betydligt högre utdelning om det inte vore för coronapandemin.
Intrum som har tagit mycket stryk under kraschen klarade av att behålla utdelningen, hade nästan räknat med en sänkning från dem här. Även Tele2 imponerar och höjde sin utdelning för i år men slopade tyvärr sin extrautdelning som de hade planerat att dela ut till oss aktieägare. Investmentbolaget Latour hade gått ut och sagt att utdelningen kommer höjas till 2,75kr per aktie men sen slog viruset till och de valde att sänka utdelningen till 1,25kr istället.
Amerikanska fastighetsbolaget Realty Income har nu höjt sin utdelning 26 år på raken och delar även ut sin utdelning varje månad. Jag gillar alla dessa 4 bolagen då dem alla är stabila utdelningsaktier som jag kommer fylla på löpande framöver.

Hur mycket utdelning fick ni i maj?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity