Långsiktigt sparande med utdelningsaktier



Grunden till varför jag gillar utdelningsaktier är för att bolagen delar ut en del av sin vinst till oss aktieägare. Jag ger ett bolag mitt förtroende och investerar pengar i deras aktie, som belöning får jag ta del av en liten vinst från bolaget. I år skulle jag egentligen ha fått runt 12,000kr totalt i utdelningar från alla mina bolag men tyvärr kommer det inte bli så mycket utdelningar i år pga coronapandemin som slagit hårt mot hela världen. Många av mina bolag har valt att sänka eller slopa sin utdelning, och då blir det väldigt svårt för mig att uppnå mitt mål som jag hade.

Hade jag uppnått mitt mål skulle det innebära runt tusenlappen i månaden rakt in på kontot från alla utdelningar. Det skulle täcka ett antal av mina fasta månadsutgifter som min telefon, el, bredband, försäkring av bil och hem. Passiva inkomster som utdelningar är det som motiverar mig mest, mitt huvudsakliga mål med mitt långsiktiga sparande är att en dag ska mina utdelningar täcka alla mina fasta månadsutgifter. Detta skulle innebära en trygghet för mig att inte vara så beroende av mitt jobb, jag skulle kunna gå ner i arbetstid och bara jobba nån dag i veckan eller inget alls. Har man lyckats bygga upp fler inkomstkällor så behöver man inte vara lika beroende av lönen helt enkelt.

Alla utdelningar som jag får återinvesterar jag på nytt i portföljen, och det är så här jag kommer bygga på min pengamaskin. Som Albert Einstein sa en gång i tiden "Ränta på ränta effekten är världens åttonde underverk". Har man tiden på sin sida och fortsätter att månadsspara och återinvestera utdelningarna så kommer pengamaskinen börja arbeta av sig själv med tiden. Med det sagt så är fokus på stabila utdelningsaktier men jag vill även ha några tillväxtaktier i portföljen med som kan ge portföljen en god totalavkastning. I dagsläget är det Vitec, Tomra Systems, Eolus Vind och Bure Equity som är mina aktier som jag ser har en större uppsida till tillväxt, alla dessa bolag delar också ut utdelningar men direktavkastningen är betydligt lägre.

Mitt tips till er nybörjare därute är att inte bara kolla på direktavkastningen, är den högre än 6-8% är det ett litet varningstecken. Ett bolag kan inte dela ut hur mycket pengar som helst, kika på bolagets utdelningsandel som visar hur stor del av vinsten de delar ut till aktieägarna. Jag brukar också kolla på utdelningshistoriken hur den ser ut, har ett bolag en stabil utdelningshistorik kan det vara ett bra köp. Att enbart kolla på utdelningshistoriken har nog inte funkat så bra i år, vi blev tagna av ett virus som gjorde att många bolag var tvungna att ändra sin utdelningspolicy. Av min erfarenhet så är det verkligen inte vanligt att stabila utdelningsaktier plötsligt bara ändra sin utdelningspolicy, detta året är ett år vi aldrig kommer glömma bort. Använd gärna börsdata.se för att analysera ett bolag, de har en bra hemsida som man kan hitta det mesta om ett bolag.


Castellum är bolaget i Sverige som har klarat höja sin utdelning flest år i rad, de toppar listan på hela 22 år i följd med utdelningshöjningar. Utöver en imponerande utdelningshistorik levererar de även en stabil utdelningsandel. Castellum är i skrivande stund mitt 3:e största innehav i portföljen och kommer fortsätta vara det många år framöver.

Investerar ni med i utdelningsaktier?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity