Investor är den perfekta starten i portföljen



Jag brukar få frågor om vilka aktier man ska börja med att köpa till sin nystartade portfölj.
Då brukar jag säga att man borde kika på våra svenska investmentbolag. De har över tid gett oss en väldigt fin avkastning och samtidigt bidragit med en bra riskspridning till portföljen.
Investor är det största bolaget i min portfölj och de kommer alltid att vara min stabila grundbas i portföljen. Investor grundades 1916 av familjen Wallenberg och än idag är det Wallenbergarna som är huvudägarna i företaget. Att det är ett familjeföretag gör ju att jag som investerare känner mig mer säker i denna investering då de alltid kommer att göra sitt absolut bästa för sitt eget företag.

65% av portföljen består av börsnoterade innehav därav;
Atlas Copco
ABB
AstraZeneca
SEB
Ericsson
Epiroc
Nasdaq
Sobi
Saab
Electrolux
Husqvarna
Wärtsilä


Förutom att Investor är ett stabilt investmentbolag så delar de även ut en fin utdelning till oss aktieägare. Vi har fått en utdelningshöjning med 1kr varje år sedan 2009. 
För detta året så blir det tyvärr en lite sänkning pga coronapandemin men det blir åtminstone en utdelning på 9kr till oss aktieägare. Utbetalningsdatum för 2020 är den 25/6 och handlas till utan utdelning den 18/6. Jag anser att Investor är den perfekta starten i vilken nybörjarportfölj som helst och jag försöker köpa minst en aktie varje månad och kommer fortsätta med det även framöver. Investor handlas idag till en substansrabatt på 24% enligt ibindex.


Äger ni Investor i portföljen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity