Investmentbolaget Bure Equity


Ett investmentbolag som inte nämns så ofta hos oss investerare är Bure Equity. De bildades år 1992 och börsnoterades på Stockholmbörsen år 1993, Henrik Blomqvist heter VD:n i bolaget och har varit anställd sedan år 1999. Bure är faktiskt innehavet i min portfölj som har presterat bäst sedan starten på min resa. Kollar man på ägarförhållanden hos de svenska investmentbolagen på Avanza så hamnar Bure Equity på en sjunde plats om man kollar på antal ägare. Jag tycker ändå att de får väldigt lite uppmärksamhet för att vara Sveriges sjunde mest ägda investmentbolag. Det är ett bra investmentbolag och kollar man över en historik på de senaste 5 åren har deras aktiekurs presterat bättre än alla övriga svenska investmentbolag. Kollar man över deras sju noterade innehav i portföljen så har de en stor potential till ytterligare tillväxt i framtiden. Väljer man att investera i Bure får man en bra blandning mellan verkstad, medicin och teknik. 

    
Bures noterade innehav i portföljen.

Som jag skrev ovan så har Bure sett till aktiekurs utklassat alla de övriga svenska investmentbolagen, närmast dem är Creades som ändå ligger efter med över 100% i avkastning på en 5-års period. Roliga siffror att slänga ett öga på, jag kan ju förstå att det är en annan trygghet att äga de största giganterna därute men man ska inte glömma bort att Bure har gått riktigt bra de senaste åren. De förtjänar utan tvekan mycket mer uppmärksamhet än vad de får idag.

 

Jag äger Bure för att jag gillar deras innehav de har i portföljen, möjligheten till tillväxt i framtiden är större här än exempelvis hos Investor. Samtidigt är det en större risk än Investor men det bröstar jag och kommer ligga långt i Bure så länge de fortsätter att leverera god avkastning. Som jag har nämnt innan så fokuserar jag på en bra totalavkastning i portföljen och känner då att Bure är ett perfekt case långsiktigt. Utdelningen är absolut inget och hänga på julgranen då dagens låga direktavkastning ligger på låga 0,5%. 
Detta är ingen köprekommendation utan gör alltid din egna analys innan du ger dig in och investerar i ett bolag.

Är det fler läsare därute som äger Bure i portföljen?

Kommentarer

  1. Bure är ett av de investmentbolag som överträffat Investor oavsett period, och Bure är ett absolut måste att ha i sin basportfölj oavsett investeringsstrategi i mitt tycke. Att utdelningen är ytterst blygsam har liksom ingen betydelse i sammanhanget då det är totalavkastningen som räknas. Som utdelningsinvesterare riskerar man missa denna typ av innehav och det glädjer mig att du inte gått i den fällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Håller med dig i allt du säger, Bure är ett bra investmentbolag jag kommer behålla ett bra tag. Tack för din kommentar.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj