Hur har jag agerat under Covid-19?



Corona är ju det enda folk och media skriver om känns det som senaste tiden. Börjar bli tjatigt och man tröttnar verkligen på allt som skrivs om det dagligen på media. Folk paniksäljer på börsen när det visar blodrött över hela portföljen men varför säljer man i dessa tuffa tider? Människor är som sagt flockdjur där alla ska springa ut samtidigt i samma nödutgång när börsen pekar söderut. Det är ju konstigt kan man tycka men vi är ju trots allt bara människor med olika känslor.

Stockholmsbörsen OMXS30 tappade cirka 31% från toppen den 19:e februari till botten den 23:e mars för att sedan få tillbaka lite kraft igen och röra sig norrut. Detta är ett utav de snabbaste börskraschen vi har fått vara med om så vitt jag vet.
Jag har inte sålt nånting under denna snabba börskrasch och har investerat månadsvis som vanligt och inte brytt mig så mycket om nedgången egentligen.
Såklart är det tråkigt att se sina byggstenar minska i värde men vad gör det om jag får köpa mina aktier till en mycket lägre pris än innan. Jag är vinnaren i längden som sitter lugnt i båten och investerar mer i dessa tider. Den dagen världen besegrar över coronaviruset så tror jag att börsen kommer ta fart uppåt igen.
Det är säkert ganska vanligt att få panik och sälja allting vid en nedgång. Speciellt när man kanske precis har börjat investera i aktier och inte är van vid stora snabba börsnedgångar då jag själv också har gjort dessa misstag i början på min resa. Man köper dyrt och säljer billigt och sedan ser man aktien rusa iväg 50-100%.

Låt pengamaskinen jobba i lugn och ro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity