Diversifiera aktieportföljen


Hur många aktier ska man äga egentligen? Vill du minska risken i portföljen borde du inte lägga alla ägg i samma korg. Det minskar risken för att du åker på en smäll om nåt av dina enstaka bolag skulle prestera dåligt. Skulle du exempelvis ha 25st aktier i portföljen med lika stor värde vardera så utgör en aktie 4% av den totala portföljvärdet. Så i detta fallet om ett bolag får problem så är det ändå bara en liten del av portföljen som drabbas. Skulle du istället ha en aktieportfölj med endast 5st aktier så är det betydligt högre risk du utsätter dig själv för då en aktie utgör hela 20% av det totala värdet i portföljen. Jag rekommenderar dig som är nybörjare och osäker på hur många bolag du ska ha att försöka sikta på 8-10 aktier till att börja med. För mig känns det inte logiskt att du bara kan köpa på dig 20st bolag direkt och förstå dig på alla och även ha bra koll på bolagen när du fortfarande är ny på börsen. Skulle du klara av att hantera en större portfölj direkt så är det absolut inget fel med det. Ibland är det viktigt att vara uppdaterad runt om vad som händer med dina bolag så du inte missar någon viktig nyhet som kan få dig att ändra din tidigare syn på bolaget.


När jag började att handla med aktier så hade jag 8 aktier i min portfölj första två månaderna därav hälften av portföljen bestod av våra fina investmentbolag. Med tiden då jag började att lära mig mer om börsen så ökade jag portföljen med fler innehav för att få en bättre diversifiering i mitt "lagbygge". I dagsläget har jag 20st aktier och en fond i portföljen och jag vill ha fem aktier till innan jag är helt nöjd med min långsiktiga portfölj. Jag har som regel i min portfölj att inget enstaka aktie får överstiga 20% av portföljen och jag vet att 20% är mycket men det är investmentbolaget Investor som står för 15,3% av portföljvärdet och det är jag ändå trygg med.
Resten av mina bolag ligger alla under 10% av portföljens värde och fokuset framöver är att öka i dem bolagen i portföljen som jag inte har så stor kapital i ännu.


Personligen tycker jag att man borde ha minst 10-12st aktier i sin portfölj och det finns ingen gräns på hur många man får ha utan endast hur många man minst bör ha för att minimera riskerna. Det är trots allt upp till var och en att bygga upp en stabil portfölj så man inte sätter sig själv i ett dåligt utgångsläge. Som man alltid säger "lägg inte alla ägg i samma korg" är ett viktigt begrepp som man inte ska underskatta när det kommer till sin portfölj. Jag skulle inte sova gott om nätterna om jag endast hade 4-5 aktier i min portfölj. I dagsläget saknar jag ett bolag inom skogssektorn och kikar lite på BillerudKorsnäs, Holmen och SCA.

Hur många aktier har ni i aktieportföljen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity