Börspsykologi


Under mina snart två år på börsen så upplever jag att det är väldigt många fler investerare därute som hellre köper när börsen är på en positiv trend och inte tvärtom. Är det rea på nån klädbutik i stan då ska de flesta åka dit och hitta billiga fynd, vi vill såklart hellre köpa ett par jeans för 300kr istället för 600kr. Däremot är detta beteendet på börsen inte helt densamma, här upplever jag att fler vill köpa aktier när de är på en positiv trend. Under pågående coronakris så låg exempelvis Investors aktiekurs som lägst nere på 383kr, idag står aktiekursen på 503kr. Jag har sett folk sälja av hela portföljen när det var som värst nu under kraschen, man kunde fynda Investor till 383kr men valde istället att sälja av hela portföljen. Här kunde man ju fynda till lägre aktiekurser men så tänker man inte alltid när det gäller börsen. Istället blir man oftast orolig och tar ett steg bakåt och väntar med att investera.
Alla väljer sin egen strategi och det finns tusentals olika strategier men detta beteendet är oftast nåt man gör som man själv inte hade räknat med från första början. Jag valde att ta Investor som ett exempel här för att de är bolaget med flest ägare hos Avanza. 

Har illustrerat en bild på hur ett vanligt börsbeteende kan se ut uppdelat i 8 olika punkter.

Punkt 1. Vi har framför oss en rekyl uppåt och allt känns för stunden stabilt.

Punkt 2. Nu rör vi oss i sidled och det händer inte så mycket. Oftast så investerar man som vanligt och gör inga större förändringar i portföljen.

Punkt 3. Här får vi en rekyl nedåt men tror inte att den är så långvarig och vanligtvis köper vi lite fler aktier.

Punkt 4. Vi forsätter att falla och nu börjar nervositeten sakta smyga sig fram. En del väljer att köpa ännu mer och en annan del sitter lugnt i båten.

Punkt 5. Här är vi framme i kaoset, investerare ser sitt kapital rasa ihop och klarar inte av trycket mer och säljer av allt. Jag menar inte att alla gör på detta vis men skulle våga påstå att det är ett vanligt scenario som framkommer på börsen. 

Punkt 6. Efter att botten är nådd så rör vi oss lite i sidledes och spekulationerna är att börsen kommer fortsätta rasa så man håller sig utanför börsen tillsvidare.

Punkt 7. Nu börjar börsen röra sig uppåt och man tänker att det bara är en liten rekyl uppåt som kommer falla när som helst.

Punkt 8. Börsen ser ut att gå starkt och nu börjar det klia i fingrarna. Man ser att börsen har återhämtat sig lite och väljer att börja investera igen pånytt.

Lyckades inte pricka botten här men det blev några fina köp åtminstone.

Har man varit investerad på börsen en gång så är det inte så enkelt tror jag att ligga utanför en längre period. Innerst inne så vet man ju vad börsen går för och när man se hur det börjar stabilisera sig igen så är det nog inte så lätt att hålla fingrarna i styr. Jag kan såklart ha fel i hur jag tänker här men känslan är att det faktiskt är så här ute i börsvärlden.

Kan ni känna igen er vid detta beteende?

Kommentera gärna! 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Börsen är skapad för alla människor

Min portfölj

Investmentbolaget Bure Equity